Dashboard-urile trebuie să comunice informaţiile importante dintr-o privire. Dacă un dashboard nu reuşeşte să-ţi transmită imediat ceea ce vrei să afli, nu-l vei mai folosi niciodată, chiar dacă este plin de elemente frumoase.
Dashboard-ul ar trebui:
- Să ofere o imagine de ansamblu.
- Să evidențieze ceea ce are nevoie de atenție.
- Să furnizeze metode uşoare de a intra în detalii acolo unde este necesar.
Un dashbord bine-conceput te ajută să înţelegi informaţiile, însă, prost conceput, poate aduce mai multă confuzie în loc să ajute. În cazul în care nu vei vedea informaţii relevante la momentul potrivit, poţi pierde din vedere obiectivul şi este posibil să porneşti în direcţia greşită.
Iată 6 sfaturi pentru crearea unui dashboard:
1. Identifică obiectivul
Identificaţi un obiectiv pe care încerci să-l realizezi şi construieşte dashboard-ul în jurul acestuia. Stabilirea obiectivelor te ajută să te concentrezi pe detaliile importante care urmează să fie afişate şi în acelaşi timp exclude informaţiile irelevante.
2. Defineşte publicul
Utilizatorii vor caută tipuri diferite de informaţii. De exemplu, directorii sunt, în general interesaţi de informaţii generale, cum ar fi numărul de utilizatori înscrişi lunar, utilizatorii activi în ultimile luni. Alţi membrii, cum ar fi managerii de produs, managerii de marketing, etc vor dori să monitorizeze performanţă de zi cu zi şi cazurile particulare, excepţiile. Cele mai eficiente dashboar-uri afişează informaţii din aceiaşi categorie.
3. Dispunerea componentelor
Că o strategie de design, plasaţi informaţiile cele mai importante în regiunea stânga-sus a dashboard-ului. Cele mai puţin importante sau cele care se schimbă rar ar trebui să fie plasate în partea de jos a paginii.
4. Gruparea elementelor
Gruparea informaţiilor înrudite permite utilizatorilor să descopere şi să înţeleagă legăturile dintre ele. Să plasezi informaţii înrudite la mare depărtare unele de altele poate induce în eroare utilizatorul, îl pot face să vadă mai greu imaginea de ansamblu.
5. Foloseşte strategic culorile
Culorile pot fi utilizate pentru a evidenţia informaţii importante şi pentru a arată relaţiile dintre elemente. Pot fi un real ajutor pentru utilizator în a obţine mai uşor perspectiva asupra informaţiilor.
Adesea o imagine face cât o mie de cuvinte, foloseşte imagini şi simboluri în dashboard-ul tău.
Concluzii
Dasboard-urile desktop vor furniza informaţii şi analize detaliate, dashbord-urile pentru mobil vor fi destinate să răspundă cerinţei utilizatorului de informare rapidă şi concisă.
Poate fi destul de greu să realizezi un dashboard eficient, dar potenţialele beneficiile fac să merite încercarea. Cheia stă în aplicarea conceptelor simple.
Surse:
https://uxmag.com/articles/the-psychology-behind-information-dashboards
https://uxmag.com/articles/four-cognitive-design-guidelines-for-effective-information-dashboards
http://ux.walkme.com/design-effective-information-dashboards-business/